Reklamace a vrácení zboží
Reklamační řád pro spotřebitele
Kupující, který je spotřebitelem je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí. Je-li na prodávaném zboží, na jeho obalu, v návodu připojenému ke zboží nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze zboží použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost. Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že zboží bude po určitou dobu způsobilé k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Vytkl-li kupující prodávajícímu vadu zboží oprávněně, neběží lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění ani záruční doba po dobu, po kterou kupující nemůže vadné zboží užívat.
Ustanovení uvedená předchozím odstavci těchto obchodních podmínek se nepoužijí u zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána, na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním, u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím, nebo vyplývá-li to z povahy zboží. Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud kupující před převzetím zboží věděl, že zboží má vadu, anebo pokud kupující vadu sám způsobil.
O přijetí reklamace bude prodávající kupujícího informovat do 3 pracovních dnů emailem nebo zasláním zprávy na poskytnuté telefonní číslo kupujícího. Pokud je na posouzení reklamace nutné vynaložit více času, například při zasílání zboží na posouzení k dodavatelům, prodávající bude o této skutečnosti kupujícího informovat tak, aby došlo k odsouhlasení nezbytné doby pro posouzení reklamace.
Práva z odpovědnosti za vady zboží se uplatňují u prodávajícího. Je-li však v potvrzení vydaném prodávajícím ohledně rozsahu práv z odpovědnosti za vady (ve smyslu ustanovení § 2166 občanského zákoníku) uvedena jiná osoba určená k opravě, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy. S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba podle předchozí věty, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání prodávajícího. Prodávající je povinen kupujícímu vydat písemné potvrzení o tom, kdy kupující právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené prodávajícím k provedení opravy.
Práva z odpovědnosti za vady zboží může kupující konkrétně uplatnit zejména osobně na adrese některé z provozoven , telefonicky na čísle 608 315 161 či elektronickou poštou na adrese eshop@proex2000.cz.
Kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo si zvolil, při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná.
Nemá-li zboží sjednané vlastnosti, může kupující požadovat i dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti zboží, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady. Právo na dodání nového zboží, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit. Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na opravu zboží, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu působilo značné obtíže.
Kdo má právo podle § 1923 občanského zákoníku, náleží mu i náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. Neuplatní-li však právo na náhradu do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu, soud právo nepřizná, pokud prodávající namítne, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas.
Další práva a povinnosti stran související s odpovědností prodávajícího za vady může upravit reklamační řád prodávajícího.
Odstoupení od smlouvy, vyšší moc, náhrada škody
V případě, že dodávka zboží byla zaplacena předem a na straně prodávajícího se vyskytly neodstranitelné překážky, pro které nemůže dodávku uskutečnit ve sjednané lhůtě, a pokud nebude sjednána náhradní lhůta pro plnění, má prodávající právo od smlouvy odstoupit, o čemž neprodleně kupujícího vyrozumí a bezodkladně mu vrátí zaplacenou kupní cenu. Prodávající může od smlouvy odstoupit též tehdy, pokud se kupujícím objednané zboží ukázalo jako nedostupné např. v důsledku zpoždění aktualizací systému spravujícího dostupnost zboží a stav objednávek v e-shopu.
Prodávající neodpovídá kupujícímu za nesplnění povinností z uzavřených kupních smluv podle těchto podmínek, pokud se tak stane z důvodu nepředvídatelných a neodvratitelných událostí, kterým prodávající nemohl zabránit.
Prodávající neodpovídá kupujícímu za jakékoli škody následné nebo nepřímé.
V případě, že kupující odstoupí, od již uzavřené kupní smlouvy (prodávajícím potvrzené objednávky) a prodávajícímu vzniknou v této souvislosti náklady, které je povinen hradit, jako je např. dokončená výroba speciálního zboží, nákup zboží od jiných dodavatelů apod., má prodávající právo požadovat úhradu těchto nákladů po kupujícím. Prodávající vystaví na tyto náklady řádný daňový doklad, který zašle kupujícímu, který je povinen jej uhradit.
Do doby převzetí zboží kupujícím je prodávající oprávněn kdykoliv od kupní smlouvy odstoupit. V takovém případě vrátí prodávající kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu.
Obvykle nebude možné se dohodnout na odstoupení od kupní smlouvy o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání kupujícího nebo pro jeho osobu, od kupní smlouvy o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím, od kupní smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které Kupující z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit, nebo zboží které lze vrátit balené pouze po celých nebo neporušených baleních či neporušených obalech. Nárok na úhradu škody vzniklé na zboží je prodávající oprávněn jednostranně započíst proti nároku Kupujícího na vrácení kupní ceny.
Odstoupení od smlouvy spotřebitelem
Kupující bere na vědomí, že dle ustanovení § 1837 občanského zákoníku, nelze mimo jiné odstoupit od kupní smlouvy o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání kupujícího nebo pro jeho osobu, atypického zboží objednaného pro konkrétní zakázku, od kupní smlouvy o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím, od kupní smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit, nebo zboží které lze vrátit balené pouze po celých nebo neporušených baleních či v neporušených obalech.
Nelze odstoupit od kupní smlouvy jeví-li zboží známky opotřebení.
Nejedná-li se o případ, kdy nelze od kupní smlouvy odstoupit, má kupující, kterýžto je spotřebitelem, v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, a to do 14-ti dnů od převzetí zboží, přičemž v případě, že předmětem kupní smlouvy je několik druhů zboží nebo dodání několika částí, běží tato lhůta ode dne převzetí poslední dodávky zboží. Odstoupení od kupní smlouvy musí být prodávajícímu odesláno ve lhůtě uvedené v předchozí větě. Odstoupení od kupní smlouvy může kupující zaslat mimo jiné na e-mailovou adresu elektronické pošty prodávajícího. Pro odstoupení od kupní smlouvy může kupující využit vzorový formulář poskytovaný prodávajícím, jenž tvoří přílohu obchodních podmínek.
V případě odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem v souladu s výše uvedeným ustanovením se kupní smlouva od počátku ruší. Zboží musí být prodávajícímu vráceno do 10-ti dnů od odstoupení od smlouvy prodávajícím, v jakémkoli obalu tak, aby nedošlo při přepravě k poškození. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, nese kupující náklady spojené s navrácením zboží prodávajícímu, a to i v případě, že toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou.
Náklady spojené s vrácením zboží hradí spotřebitel.
V případě odstoupení od smlouvy spotřebitelem dle výše uvedeného ustanovení těchto Podmínek vrátí prodávající peněžní prostředky přijaté od kupujícího do 14-ti dnů od odstoupení od kupní smlouvy kupujícímu, a to stejným způsobem, jakým je prodávající od kupujícího přijal. Prodávající je taktéž oprávněn vrátit plnění poskytnuté kupujícím již při vrácení zboží kupujícím či jiným způsobem, pokud s tím kupující bude souhlasit a nevzniknou tím kupujícímu další náklady. Odstoupí-li kupující, který je spotřebitelem, od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky kupujícímu dříve, než mu kupující zboží vrátí nebo prokáže, že zboží prodávajícímu vrátil.
Kupující, kterýžto je spotřebitelem, odpovídá prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.
Do doby převzetí zboží kupujícím je prodávající oprávněn kdykoliv od kupní smlouvy odstoupit. V takovém případě vrátí prodávající kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu, a to bezhotovostně na účet určený kupujícím.
Nárok na úhradu škody vzniklé na zboží je prodávající oprávněn jednostranně započíst proti nároku kupujícího na vrácení kupní ceny.
Prodávající je oprávněn účtovat na vrácené zboží % srážku je-li to v obchodních podmínkách výrobce vraceného zboží.
V případě, že dojde mezi prodávajícím a kupujícím, který je spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát – oddělení ADR, Štěpánská 44, 110 00 Praha 1, e-mail: adr@coi.cz, web: www.adr-coi.cz.